Tak na co se můžeme těšit ve světě jedné stopy?
Zatímco stav před loňskou sezónou byl u výrobců motorek ve znamení přezbrojování na normu Euro 5, letos se zase dost věcí točí okolo neutuchající koronavirové krize. Ta hodila vidle do představení hned několika novinek a dost premiér se z loňského roku přesunulo na letošní rok. Nedá se říci, že by nebylo z čeho vybírat. Koneckonců posuďte sami.
Aprilia RS 660 a Tuono 660
Původně se myslelo, že to RS 660 stihne na silnice ještě během loňského roku, ale nakonec si musíme počkat až do toho letošního. Na druhou stranu je dobrou zprávou, že se dočkáme ne jednoho modelu, poháněného novým paralelním dvouválcem o výkonu 95 koní, ale rovnou dvou! Aprilie RS 660 je klasická silnice s nízkými řídítky a plnou kapotáží, Tuono 660 potom chuligánský naháč se vzpřímenější jezdeckou pozicí. Oba stroje budou v ČR k mání od února s cenou dost hluboko pod 300 tisíc.
BMW M 1000 RR
Je to poprvé, co se legendární písmeno „M“ – u BMW znamenající „Motorsport“ objevilo u motorky. A s ohledem na tradici to nemůže být žádná jiná motorka než okruhový superbike té nejmocnější specifikace. M 1000 RR má 212 koní na 192 kilogramů pohotovostní hmotnosti, vycizelovanou aerodynamiku s přítlačnými křidélky, karbonová kola, hi-tech elektroniku, titanové ventily, titanový výfuk a podvozek naladěný na závodní okruh. Protože po silnici na tomhle stejně nikdo jezdit nebude. Cena našlápnutého superbiku činí 869 999 korun.
BMW R18
Ano, první kusy velkého klasického cruiseru R18 se už sice ocitly u svých majitelů, ale ta první skutečná sezona nastane pro horkou berlínskou novinku právě letos. Klíčovým slovem je tady „individualizace“, takže jak si v konfigurátoru naladíte svůj cruiser, postavený okolo obřího vzduchem chlazeného „Big Boxeru“ o kapacitě 1 802 cm3, je pouze na vás. Cena začíná na 589 000 korunách.
Bimota Tesi H2
Zpráva o tom, že Kawasaki koupila specifickou italskou manufakturu Bimota, je stará něco přes rok. A na oslavu tohoto spojení vznikl koncept Tesi H2 – technicky úchvatný stroj, spojující podvozek Bimoty s předním kyvným ramenem a motor Kawasaki H2 o výkonu 231 koní, dopovaný mechanickým kompresorem. Teprve v říjnu se tenhle klenot začal prodávat, a ačkoliv je poměrně nepravděpodobné, že ho někdy opravdu spatříte na naší silnici, nesmí v tomto výběru chybět. Na oficiálních stránkách Bimoty stojí cenovka 64 000 eur (1 673 000 korun).
CFMoto 300SR
Výrazně menší sporťák pro začínající střelce na nás chystá čínské CFMoto. Jedná se o kapotovanou jednoválcovou třístovku, která sice výkonem 29 koní nikoho pod stůl nepošle, ale bernou mincí je tady cena. Dobře zpracovaná motorka z poslední generace čínských strojů, které se mohou kvalitou rovnat japonské konkurenci, by měla u českého zastoupení vyjít na příjemných 99 300 korun. A to je sympatická nabídka za motorku, která svoje jezdce leccos naučí.
CFMoto 700CL-X Heritage
O kategorii výš je druhé chystané CFMoto, a sice dvouválcová sedmistovka s parádním designem, která dorazí na tuzemský trh někdy na začátku nebo v průběhu léta. CL-X Heritage se prostě povedlo a to nejen po stránce designu, hrajícího na oblíbenou tech-retro strunu, ale i po stránce specifikací a výbavy. Nově vyvinutý motor o objemu 693 cm3 má solidních 74 koní na 196 kilogramů pohotovostní hmotnosti, ve standardu jsou částečně nastavitelné tlumiče KYB a španělské brzdy J.Juan. Jasně, není to vrcholová specifikace, ale opět je tu velkým argumentem cena, která se podle informací od zastoupení vejde do 180 000 korun.
Ducati Monster
Bez dalšího číselného označení, prostě jenom Monster. Touhle motorkou vstupuje Ducati do úplně nové generace Monsteru, a i když definitivně vypustila typický příhradový rám, který je nově nahrazen hliníkovým monokokem, výsledný design je boží, stejně jako parametry. Nový Monster nahrazuje stávající Monstery 821 předešlé generace, dvouválec Testastreta má 937 kubických centimetrů, na silnici ideálních 111 koní a pohotovostní hmotnost činí krásných 188 kilogramů. Prostě ideální naháč. Cena zatím nebyla stanovena.
Ducati Multistrada V4
Cestovní univerzál, který můžete vzít na dálnici, ale i do terénu nebo na zatočenou okresku. Multistrada je vším, čím chcete, aby byla, taky proto se bude vyrábět ve třech různých variantách s řadou volitelných příplatků. Všechny možné podoby však bude spojovat motor – jak název napovídá, jde o vidlicový čtyřválec Desmosedici Stradale Granturismo, jenž vybočuje z řady absencí desmodromických rozvodů. A jeho 170 koní na 240 kilogramů pohotovostní hmotnosti bude stačit i na hodně rychlé cestování. A nezapomeňme na technologie – konkrétně třeba na dva radary. Cena startuje na částce 477 032 korun.
Harley-Davidson Pan America
O novinkách od Harleye, poháněných novým vodou chlazeným dvouválcem Revolution Max, se mluví už víc než dva roky. Cestovní enduro Pan America se už 2018 představilo coby koncept, ještě s muskulaturním naháčem Bronx po boku. Jenomže pak nastalo pár zpoždění, Bronx byl odsunut na neurčito, místo něj se rýsuje nový cruiser a jedinou jistotou (snad) zůstává, že Pan America se dočkáme už na letošní sezonu. Vše bude jasné za pár dní na předsezonní tiskovce Harleye, po ní se snad dozvíme i cenu.
Honda CMX 1100 Rebel
Japonští výrobci měli ještě počátkem milénia v nabídce velkoobjemové cruisery s vidlicovými dvouválci, které na mnoha trzích zdárně konkurovaly americkým značkám. Jenže teď už nikdo z „velké japonské čtyřky“ podobné motorky nenabízí. Jistým návratem k tomuto směru, byť v trochu jiném pojetí, by mohl být alespoň chystaný velký Rebel od Hondy. Jeho řadový dvouválec pochází původem z cestovního endura Africa Twin, má 87 koní a při pohotovostní hmotnosti 223 kilogramů není Rebel ani nijak hrozivě těžký. Cena činí 259 900 korun, případně 284 900 za verzi se samočinnou převodovkou DCT.
Kawasaki Ninja ZX-10 R
Po deseti letech přichází legendární litrová Kawasaki Ninja se zcela novým designem – zejména její přední partie je poněkud kontroverzní, ale nikdo jí nemůže upřít, že je svá a originální. Po technické stránce je pak motorka skoro v každém ohledu lepší než její předchůdkyně. Přenastavena byla geometrie podvozku, o odpružení se starají komponenty Showa, brzdy jsou monobloky Brembo, jinak nastavené jsou převody a litrový čtyřválec podává (bez náporového sání) výkon 203 koní, distribuovaný na 206 kilogramů pohotovostní hmotnosti. Nechybí samozřejmě supermoderní elektronika, a když si připlatíte za limitovanou verzi RR, je to všechno ještě o řád výše. Cena standardní verze činí 479 900 korun, limitovaná edice RR potom vyjde na 699 900.
Moto Guzzi V7
Jestli ji na první pohled rozeznáte od předchozího provedení? Popravdě, ani moc ne. Ale to je zcela správně! Koneckonců zájemci o retro motorky, mezi které se řadí i Moto Guzzi V7, netouží po novotách a jsem si jistý, že v tomhle případě nebudou příliš prskat ani kvůli digitálnímu budíku, který nahradil klasický budík s mechanickou rafičkou předešlé generace. Jenže o budíku, ani o krásném LED orlovi v předním světlometu nová V7 není. Nová V7 se totiž pyšní novým a větším motorem o objemu 850 cm3, převzatým z endura V85 TT. Ten poskytne 65 koní výkonu a 73 Nm točivého momentu, což je sympatická změna oproti 52 koním a 60 Nm předchozí generace. Prodej začíná v únoru, cena zatím není známá.
Royal Enfield Meteor 350
Vyloženě klidnou motorku pro uspěchaný svět nabídne Royal Enfield. Ten před pár týdny představil Meteor 350 – nový cruiser nahrazující dlouho vyráběný Thunderbird. Úplně nový jednoválec o objemu 350 cm3 nabídne nějakých 20 koní, což nezaručí závratnou rychlost, ale spíš pohodovou každodenní použitelnost a vstřícnost k začátečníkům. Cena zatím bohužel nezazněla, ale nebude nijak vysoká.
Triumph Trident 660
Modelem Trident britský Triumph poměrně překvapil. Zaprvé vzkřísil jeden ze svých starších názvů, zadruhé vyslal na trh naháče s rozumnou cenovkou, který však skvěle vypadá a disponuje tříválcem. Konkrétně se jedná o evoluci staršího motoru, používaného ještě ve sportovní Daytoně 675. Ten byl vložen do nového ocelového rámu s tlumiči Showa a brzdami Nissin, vyladěn je na 81 koní. A to všechno za férovou cenu 198 000 korun.
Yamaha MT-09 a Tracer 9
V rámci meziročního omlazení modelů japonské Yamahy jsme se dočkali mimo jiné redesignu v modelové řadě „Hyper Naked“. Ta neopouští kontroverzní vzezření, naopak tlačí na pilu a přináší nové přídě s jednou malou „čočkou“. Nalezneme je na dorostenecké třístovce MT-03, na střední MT-07, ale i na výkonném tříválci MT-09. Nás ale nejvíc znamená poslední nejsilnější naháč, potažmo odvozený cesťák Tracer, přejmenovaný z Traceru 900 na Tracer 9. Obě novinky si vedle nového vzhledu vezou větší a silnější motor. Ze stávajících 847 cm3 je 889 a místo 115 koní nově 119. Ceny letošních modelů zatím neznáme, budou však hodně podobné jako dosud – MT-09 za 229 990 korun, aktuální Tracer 900 se prodává za 259 990.
Zdroj: www.garaz.cz (Dominik Valášek)